úterý 26. března 2019

Kniha, s níž se zasmějete, ale zlomí vám i srdce. Na 360 stránkách


Všechny malé zázraky od Jennifer Nivenové nemá nejvýraznější obálku, ale má velice výrazný a silný příběh. Hned na začátku knihy poznáváme jednu ze dvou hlavních postav – Theodora Finche. Finch je fascinován smrtí a přemýšlí nad ní o něco více než normální děti jeho věku. 

Je dnes ten správný den na mou smrt? Chtěl bych umřít zrovna dnes? Takové otázky nás provádí celou knihou. Na druhé straně máme Violet, která se zajímá hlavně o budoucnost. Nemůže se dočkat, až dokončí střední školu a opustí své rodné město, aby také utekla nedávné smrti její sestry.
Kdyby nebylo Violet, kniha asi hned po první kapitole skončí. Finch se nachází na římse zvonice školy a přemýšlí, jestli seskočit dolů, nebo ne. Když se tam objeví Violet, není úplně jasné, kdo koho zachraňuje, protože dívka má sama svoje problémy.

Celou knihou si obě postavy pomalu získávají naše srdce a lehce opomineme klišé oblíbené dívky a outsidera na střední americké škole. Obdivuhodná je autorčina odvaha barvitě popsat psychickou poruchu, kterou trpí hlavní hrdina příběhu. Bipolární poruchu, psychické a mentální nemoci jsou skutečné a mělo by se o nich mluvit.

Emocionální horská dráha. Tak bych jednoduše popsala tuto knihu. Na začátku jsem se přihlouple usmívala nad vtipy. Postupně si mě získával jejich romantický posun a můžu říct, že jsem byla možná až moc nadšená z jejich prvního polibku. Na konci jsem s knihou i brečela, což se mi u knih většinou nestává. Nedokázala jsem pak pár dní myslet na nic jiného než na ubohou Violet, která po smrti Finche zůstala sama s dírou v srdci. Knihu bych doporučila dospělým i dospívajícím, i když se nachází v kategorii „Pro děti a mládež“.

Jennifer Nivenová knihu vydala v roce 2015 a v česku ji můžete zakoupit od nakladatelství Yoli. Přeložila ji Jana Rajnyšová a český vzhled obálky vytvořil David Dvořák. (linza)

Autor recenze: Linda Zamrazilová, 3. TM